17.06.2021
Ивелина Атанасова-Генчев е модератор на сегмент Маркетинг в Сайт на годината 2021, но наред с това е създател на агенция NewTrend, на инициативата DigitalKidZ, основател на Women In Tech България и още много инициативи.
Тук разговаряме за основните моменти в оценяването на сегмент Маркетинг в Конкурса тази година.
Като Маркетинг Жури в конкурса “Сайт на годината” за нас винаги е била приоритетна ефективността на сайта и доколко успешно успява да обслужи продажбените и бизнес цели на компанията или даден експерт (в случаите, когато оценяваме сайтове на личности).
Ето защо ние гледаме за пиксели, с които могат да се ретаргетират рекламни кампани, да се измерят и да се анализират рекламните канали и ЕФЕКТИВНОСТ. Ключовата ни дума винаги е “ефективност” и “устойчивост”, защото основната функция на маркетинга е до доведе до нови продажн, нови клиенти и нови приходи, разбира се.
Фокусираме се върху т.нар. call-to-action и препоръки за продажби.
Следим за потребителски пътеки, работещи контактни форми за поръчка. Аз лично винаги търся новите и нестандартни решения, инструменти и подходи за рекламиране и маркетиране в рамките на сайта и винаги се интересувам какви конкуретни предимства има конкретния бизнес и дали те са лесно, ясно и достъпно комуникирани, защото вярвам, че именно иновациите, креативността, а след COVID пандемията вече и наличието на цялостна и устойчива дигитална стратегия е това, което ще отличи успешните от посредствените компании.
Ето защо тази година даваме бонус точки за използването на иновативни инструменти и подходи, вкл. чат-бот в рамките на сайта, както и добавихме допълнителен критерий за “полезността на сайта”. Този път от гледна точка на клиентите - каква добавена стойност носи сайта на всеки свой потенциален клиент? Има ли безплатни образователни ресурси, подкаст, блог, видео канал или нещо друго, с което не просто сайтът продава, а връща към обществото и помага на хората. В крайна сметка нали именно това е смисъла на всеки бизнес, да направи света по-добро място.
На първо място съм щастлива, че новите хора в екипа са жени.
Технологичната сфера отдавна не е запазена територия за мъжете, а конкурсът “Сайт на годината” има за цел да отличи най-добрите практики в бранша и балансът между половете в журито категорично е нещо, което си поставихме за цел да постигнем.
Балансът между половете ще ни даде една по-широка перспектива и по-разнообразна гледна точка, което ще се отрази на обратната връзка и препоръки, които участниците ще получат, заедно със своите оценки. За мен това беше наистина важно.
Новите хора в екипа освен това са маркетинг експерти в корпоративния сектор, за разлика от преобладаващата част от журито до момента, които имаме по-голям опит в агенции. Вярвам, че е важно да имаме представители и от двете страни на маркетинга - от страна на консултанта и от страна на хората, които оперативно са ангажирани с неговото прилагане, отново защото това разширява перспективата при оценките.
Водещ критерий е опита и широката експертизата.
Журито в “Сайт на годината” е съставено от хора, които имат повече от десет години опит в своята професионална сфера и са имали възможността да управляват не само маркетинг бюджети, измерими в милиони, но и богато портфолио от продукти, проекти и инициативи. По възможност в различни бизнес сфери, за да могат действително да допринесат с опита си при оценките на участниците и същевременно ще имат опитността бързо да навлязат в оценяваните проекти, да разберат предизвикателствата и проблемите, които решават, таргет аудиторията, бизнес подхода им, за да успеят да го оценят като ефективност, да дадат препоръки за подобряването му и да върнат обратна връзка на участниците.
Категорично наблюдаваме разлика и тенденцията е позитивна. Причина за това е не само развитието на българския уеб и увеличаващия се опит на агенциите, които създават голяма част от кандидатстващите проекти.
Голяма част от нас имаме възможността да работим за външни пазари с несравнимо високи бюджети и мащабни проекти, които ни дават възможността да натрупаме опит и самочувствие, за да създаваме след това успешни продукти и на местна почва.
От друга страна се повишава и осъзнатостта на клиентите, които вече търсят истински стойностни и работещи уеб решения, а не просто красива снимка и информация “за нас”, паркирани на корпоративен домейн.
Вярвам, че сме на крачка от това всички технологии, които днес определяме като “нестандартни, креативни, иновативни и нетрадиционни”, вкл.чат-ботовете и VR решенията да се превърнат в норма. И няма да скрия, че това, което мен ме вдъхновява толкова години вече за оценявам и пиша препоръки на участниците в конкурса е моята потребност един ден да видя интегриран изкуствен интелект, нови CMS платформи, диверсифицирани комуникационни и маркетинг стратегии и богат маркетинг микс с комуникационни и рекламни канали в сайтовете, които кандидатстват, за да имаме действително възможноста да наблюдаваме и оценяваме една (пре)пълна кошница с инструменти и тяхното взаимодействие помежду им.
Красотата за мен при маркетинга е в изобилието (на канали) и стратегията, която носи баланс помежду им. Тогава вече бюджетът не е решаващ за успеха, макар никак да не го подценявам.
На първо място да не подценяват Конкурса. През годините съм срещала какви ли “издънки” - от Loren Ipsum текстове по сайтовете, до копирайтинг пълен с правописни и пунктуационни грешки, до сайтове, които са с купена за 20 долара Wordpress тема.
Това е Конкурс с над 22 годишна история и жури в “Сайт на годината” са наистина топ-експертите на България. Повечето от нас имат по над 12-15-20 години опит и това са години, в които ние сме се занимавали основно с уеб, маркетинг, бизнес развитие и дизайн. Когато един сайт мине през ситото на толкова високо ниво експерти и толкова много като брой, защото всеки сайт се оценява средно от 30-тина човека, всеки от тях ще види различни детайли и недостатъци в него.
На първо място бих искала да кажа на всички участници, да не се отчайват. Дори да си мислят, че сайтовете им са добри и работят и всичко в тях е ОК, вероятно ще видят коментари и забележки, за които не са се досещали. Никога. Не бих казала, че на всяка цена това е проблем, по-скоро е посока за развитие.
Сайтовете, които печелят Конкурса са топ. В тях са използвани най-съвременните технологии. UX дизайнът е безупречен. Текстовете, съдържанието, снимките, продуктите - всички те работят в синхрон и подчинени на маркетинг и бизнес стратегия. Платформите, на които са изградени са модерни, гъвкави и адаптивни. И винаги, във всеки проект има по нещо, което му придава характер. Вярвам, че и в живота е така, за да те запомнят, трябва да имаш стил, който се помни.
Не бих казала, че победителите са на всяка цена “големи” компании и сайтове и малките нямат шанс, държа да го подчертая, за да не остава усещането, че само скъпи и атрактивни продукти печелят Конкурса.
Напротив. Ако частните спазят всички технически препоръки, които сме публикували в сайта на Конкурса и ако успеят да придадат на проекта си онази щипка “уникалност”, вярвам че няма от какво да се притесняват. Аз съм печелила Конкурса в надпревара със сайтовете на bTV и NOVA телевизия, съвсем в зората на собствената си кариера и много преди да стана жури или дори да мечтая, че някой ден ще бъда модератор на сегмент “Маркетинг”.