22.08.2023
Днес с радост Ви представяме Калоян Петров - модератор на сегмент Дизайн в конкурса "Сайт на годината". Той е продуктов дизайнер с мултидисциплинарен опит в областта на потребителското изживяване (UX), дизайна на потребителския интерфейс, уеб дизайна и front-end разработката. Той е човек с богат опит както в сферата си, така и като част от нашето жури вече няколко поредни години. Ето какво ни споделя той.
В епохата на изкуствения интелект и генерираното от него съдържание е важно създателите и собствениците на уебсайтове да се съсредоточат върху подобряването на потребителското изживяване. Дори и при ограничен бюджет ефективни методи, като например провеждането на интервюта с клиенти, могат да бъдат ефикасни. Те спомагат за създаването на дизайн, който отговаря на реалните нужди и очаквания на потребителите, като гарантират удобство и предвидимост при използването на сайта.
Важно е също така да се изградят интуитивна навигация и информационна архитектура, които улесняват потребителите да намерят това, което търсят. И последно – съдържание, което не е просто генериран пълнеж, а отговаря на реалните въпроси на потребителите по ясен и конкретен начин.
Най-ценната част от конкурса за всеки участник е пряката обратна връзка от журито. За да бъде полезна, тя изисква много време за разглеждане, анализиране, оценяване и писане на препоръки към всеки отделен проект. Журирането се провежда в два кръга, по време на натоварен работен период. Съответно първото основно предизвикателство е времето, което вярвам, че е подобно и за останалите колеги от журито.
Що се отнася до самото журиране, най-предизвикателният момент е, когато в една категория има 2, а понякога и 3 сайта с еднакъв брой точки, които все пак трябва да бъдат класирани на първо, второ и трето място. Всеки от тях има определени предимства, но е изключително трудно да се прецени кои от тях са по-важни. А обикновено надпреварата е между професионално изпипани проекти и разликите са изключително малки, обикновено дори оправдани от функцията, марката, естеството на проекта или спецификата на творческите решения. В тези моменти, решението най-често идва от бонус критериите:
Един уебсайт се отличава от конкурентите си и става наистина забележим благодарение на комбинация от различни фактори, няма един-единствен начин да се постигне това.
Първото впечатление винаги идва от визуалната идентичност. Творческият подход, концепцията на проекта, както и визуалните елементи и тяхното качество, обикновено определят външно отличителните сайтове.
Но визуално невидим аспект, като потребителското преживяване, може да направи уебсайта още по-впечатляващ. Въпреки че не прави непосредствено впечатление, то е предпоставка за дългосрочния успех на сайта. Уебсайтовете, които предлагат превъзходно потребителско преживяване, обикновено се запомнят по-добре и привличат повторни посещения от страна на клиентите.
Тествайте проектите си с реални потребители възможно най-рано. Това ще ви помогне да получите ценни идеи за подобрения и да приложите тези промени, преди проектът ви да стигне до журито.
Не се колебайте да кандидатствате, дори ако смятате, че уебсайтът ви не е съвършен. Всеки участник ще получи ценна обратна връзка от експерти в областта на уеб, която е много полезна за развитието на вашия проект. Дори и да не попаднете сред финалистите, ще получите полезни съвети и насоки, които ще ви помогнат в бъдеще.
Не забавяйте стартирането на сайта си с оправданието, че още не е готов или не е перфектен. Стартирайте възможно най-рано и започнете да се учите и подобрявате в движение. Уебсайтът не е статичен проект и се развива с течение на времето. Използвайте обратната връзка от потребителите и данните за непрекъснати подобрения.
Пожелавам на всички участници да разгърнат своята креативност, докато се наслаждават на процеса на разработка и черпят вдъхновение от работата на своите колеги. Всеки участник е победител, независимо от крайния резултат!