31.05.2024
Цветелин Николов е с дългогодишен опит като дизайнер на потребителско изживяване и е част от продуктовия екип на Quantive. Освен това е и преподавател в „SoftUni Creative“. Тази година той е част от журито в сегмент "Дизайн".
Като професионалист, разкажете ни накратко за своя път в дигиталната индустрия?
В близо 20-годишната си практика съм изпълнявал различни дизайн роли, които са се развивали с преминаването ми от екип в екип и от проект в проект. За мое щастие имах късмета да работя в различни типове компании – от малки стартиращи фирми до големи утвърдени бизнеси. Те често включваха планиране на проекти от ранните им етапи до успешното им завършване, управление на бюджети, осигуряване на ресурси и гарантиране на спазването на сроковете и качеството на изпълнение.
Най-интересна и значима за мен през целия ми кариерен път беше работата с крос-функционални екипи, особено бизнес-ориентирани, където изграждането на обща визия между бизнеса и дизайнерската практика беше от съществено значение за успеха на всеки проект в дългосрочен план.
Това е и основната причина да намирам за най-вълнуваща работата по нови проекти, които са на ниво идея, търсещи валидация от първите си клиенти. Няма нищо по-удовлетворяващо от това да наблюдавам как новата продуктова разработка променя поведението на хората към по-добро.
Какво ви привлече да станете част от Сайт на годината?
Следя формата от доста дълго време. В началото бях участник, а сега имам възможността да наблюдавам участниците и по този начин не само да дам своя глас, но и да сравня развитието на българския уеб и продуктов дизайн преди и сега.
Какви проекти очаквате да видите като участници в "Сайт на годината 2024"?
Проекти, които ще устоят на времето. Създаването на нови, креативни и любопитни сайтове винаги е било част от нашата същност като дизайнери, но нищо не може да се сравни с достъпен и лесен за ползване уебсайт, който е истинска помощ за своите посетители
С навлизането на AI какви са очакванията Ви за развитието на сайтовете?
С тази нова парадигма изцяло променяме начина, по който гледаме на разработката на сайтове и приложения, а също така и начина, по който изживяваме взаимодействието между нас като посетители и уебсайтовете, които посещаваме.
От гледна точка на разработката, очаквам да се промени скоростта, с която ние дизайнерите решаваме проблеми. Дизайн принципите ще останат същите.
От гледна точка на потребителския опит, не очаквам големи промени при създаването на информационни уебсайтове отвъд скоростта, за разлика от продуктите. Създаването на интерфейс дизайн и информационна архитектура за продуктова компания винаги е било предизвикателство. За разлика от плитката архитектура при уебсайтовете, продуктите са изключително сложни с множество екрани и операции, затова обичайният начин за навигиране през такъв тип дизайн с менюта винаги е бил проблем. С навлизането на изкуствения интелект ще можем да автоматизираме много процеси с елементарни текстови или гласови команди, което ще подобри значително потребителския опит.
Какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват уебсайтовете днес?
Мисля, че проблемите са същите, които наблюдавах и преди 20 години. Визията и следването на трендове винаги са били водещи, което оставя на заден план други много важни аспекти като достъпност на съдържанието, създаване на интерфейс, който лесно се запомня, лесно се изучава и позволява на посетителите да допускат минимални грешки, докато изпълняват задачите, за които са дошли.
Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
Професионалното ми вдъхновение определено се храни предимно от нови технологии и концепции. Намираме се в период на технологичен възход, достъпен благодарение на всички водещи компании като Google, OpenAI, Facebook и много други. Тази конкуренция създава изключително добро качество на предлаганите услуги и сме свидетели на ежемесечни новини, свързани с иновации и подобрения. Самият факт, че дизайнът не е във фокуса на този огромен микс от технологии, трябва да действа достатъчно мотивиращо на всеки дизайнер, който иска да направи разлика и да се възползва от този период, в който се намираме.
Трудно е да назова само един добър ресурс, но ще споделя по един такъв, до който последно съм имал достъп:
Книга: "Age of Invisible Machines" – книга, в която се говори за хиперавтоматизация и отворени системи.
Блог: MeasuringU (https://measuringu.com/blogs/) – един от малкото качествени източници, когато говорим за ползваемост и измерване на потребителския опит.
Сайт: DesignOps.bg – нашето дизайн общество, което движим с колеги под формата на събития, на които обсъждаме оперативната дизайн работа.