Новини

Интервю с Никола Илчев - жури в BGWeb 2018

03.08.2018

Интервю с Никола Илчев - жури в BGWeb 2018

Никола Илчев е млад дигитален предприемач от Русе. Той е основател и главен организатор на eCommerce Academy - серия мащабни събития за тънкостите в електронната търговия от различните й аспекти, които се провеждат от няколко години в Русе и София. Никола е консултант и доверен съветник на различни проекти в областта на електронната търговия и развива бизнес в България и САЩ. Вдъхновител е Никола! Радваме се, че е част от журито в Сайт на годината!

Как се запали по електронната търговия, разкажи накратко?

Преди години, когато още бях в друга индустрия, ми се наложи да намеря начин да продам много голямо количество стока и то за доста кратко време. Говорим за годините, в които все още нямаше OLX или Bazar. Да не говорим, че и Facebook и другите социални мрежи не бяха толкова силни оръжия за продажба. Тогава все още не знаех нито какво е маркетплейс, нито какво е платена реклама в Google. Разписах си на няколко листа хартия един онлайн магазин за строителни материали и след това го поръчах на приятел. Магазинът не генерира нито една продажба, въпреки че имаше много регистрации, но пък аз научих много неща и това беше преломен момент в живота ми. Точно тогава разбрах, че eCommerce е моето нещо.

Защо вярваш, че с възможностите на Интернет бизнесът може да се развива много повече?

Практически в интернет имаш неограничена аудитория и ако си достатъчно разтропан бързо ще разбереш, че родният пазар е мястото, на което валидираш продукти или идея, а след това можеш спокойно да продаваш в целия свят. Вече има десетки примери за търговци, стартирали в България, а в момента продаващи в цяла Европа. Да не говорим, че все по-често срещам и такива, които продават в Америка и Азия.

Какво казваш на скептиците?

Да се образоват! Да си скептичен по отношение на това, че всичко се пренася в онлайн пространстово е все едно след толкова години безусловни доказателства да твърдиш, че земята е плоска. Аз не познавам човек, който не е със смартфон в ръка, да не използва поне една социална мрежа и да не е склонен да поръча продукт или услуга онлайн, защото както всички знаем онлайн търговията пести най-ценния ни ресурс - времето.

Четеш много по темата - 3 книги, които би препоръчал на всеки, който сега започва своя онлайн бизнес?

Моят фокус е електронната търговия и продажбите онлайн. За жалост в България няма много преведени книги по темата, затова ще препоръчам 2 на български език и една на английски, която всеки може лесно да намери в Амазон: 1. Векът на Амазон, която разказва за старта на най-големия маркетплейс в света и ако четете внимателно ще разберете защо Джеф Безос в момента е най-богатият човек в света. 2. Алибаба. Империята, която Джак Ма изгради. Тя разказва историята на другия онлайн гигант, който е създаден и се разраства по същото време като Амазон, но от другата страна на океана - тук бих препоръчал всички да проследят къде точно се генерират парите на компанията; 3. E-commerce Website Optimization - налична само на английски, но пък задължителна за всеки, който иска да прави оналйн търговия. Аз съм в процес на писане на книга, с работно заглавие “Основи на електронната търговия”, която е базирана на личния ми опит, всички проведени обучения с най-добрите професионалисти в бранша, както и множеството ми срещи с представители на онлайн търговията от целия свят. Тази книга е нужна, защото независимо дали започват бизнес сега или имат магазин на десет години, хората често нямат правилната основа на своя онлайн проект.

Очакваш ли сериозна конкуренция - има ли добри, ама много добри сайтове за електронна търговия у нас?

О, да! В Бълагрия има страхотни професионалисти и аз съм щастлив, че познавам повечето от тях. Най-приятно впечатление ми правят тези, които от години са в бизнеса, магазините им са еталон, а те не спират да посещават семинари на eCommerce Academy и изписват по цели тетрадки с бележки по време не лекциите. Ето така се става успешен онлайн търговец.

Кои сайтове каниш да се включат в Сайт на годината?

Задължителни участници трябва да са магазини, от които аз пазарувам и имат уникални функционалност, потребителско преживяване и визия:

www.dimibike.com

www.yako.bg

www.teodor.bg

www.cleverbook.net

www.ardes.bg

www.zoya.bg

www.toolsystems.bg