Новини

Интервю с Константин Рачев - жури в BGWeb 2018

10.07.2018

Интервю с Константин Рачев - жури в BGWeb 2018

Константин Рачев е сред младите професионалисти в журито на Сайт на годината. Представяме Ви го и вярваме, че оценяването му ще е строго, но справедливо.

От кога започна да се занимаваш с уеб и кое те мотивира за това?

Ух, интересен въпрос. Отговорът може да се стори малко дълъг, но това е истината и само истината. 

Започнах да се занимавам с уеб през далечната за мен 2007 година. Тогава бях ученик в 5 клас. Всяка година се организираше олимпиада по информационни технологии, в която реших, че ще покажа колко мога и какво съм научил – ще правя уеб сайт. Без никакви знания, с външна помощ, много четене и още повече грешки.

Е, да де, но не се получи както си представях – последно място, което можете да си представите какво е за момче в 5 клас. След този перфектен старт за „кариера“ в уеб, следващата година се явих пак, което мина с една идея по-добре. Следващата година още по-добре и т.н.

Тогава се занимавах и като цяло самообучавах в най-простото към този момент – проста стилизация и малки статични уеб-сайтове. Интернет тъкмо беше започнал да се пълни с всевъзможни статии, уроци и какво ли още не. Смея да кажа, че въпреки това, има огромна разлика от днешна дата. Нека продължим по същество.

Основната мотивация се появи в три основни момента – единият беше тоталния за мен провал, вторият – Интернет започна да се разраства главоломно, по телевизията се появиха супер реклами, всичко беше с много ефекти, цветно и привличаше внимание. Тогава си казах: „Това е много яко. Някой го е направил. Щом той е успял, защо и аз да не мога? Може да стане и по-добро.“ Третият – семейството, което ме подкрепяше и продължава да го прави безрезервно.
През годините след това опитах всевъзможен софтуер за графичен и уеб дизайн, видео обработка, 3D дизайн и още поне дузина професии, които години по-късно осъзнах, че изискват много, много повече от моите знания и умения тогава.

Следвайки този път, отново се насочих към уеб, но вече от гледна точка не на малки и прости статични страници, а програмиране. Какво да Ви кажа, хареса ми. Тогава усетих, че май това ще е моето нещо. Допадна ми логиката, мисленето, грешките, поправките, нервите, общо взето – всичко.

В този момент реших, че ще съм “бизнес ориентиран”. Можете да си представите картинката на такъв човек в 6 – 7 Клас. „Започнах“ работа като фрийленсър, която не отговори на очакванията ми.

През приятели на сестра ми, а и на родителите ми (все още съм 6 клас), направих и първия си онлайн магазин, от него спечелих грандиозната сума от 50 лв. Без грам преувеличение. В този момент, крупната сумата, която бях изкарал със собствен труд, беше равносилна на безкрайност.

На гребена на тази „печеливша“ вълна, няколко пъти се опитвах да „открия“ собствено уеб-студио, което се изразяваше в домейн, на който казвах, че правим сайтове. Можете да си представите: Conversion rate: 0,00%, гарантиран успех.

Това бяха и са моите първи стъпки в уеб, ако мога да ги нарека такива, тъй като тогава си нямах и идея относно клиенти, работа на бюро и какво ли още не.

За разлика от днес, над 2 години съумяваме да управляваме, намираме клиенти и работим в уеб студио в съдружие. Смея да кажа, че ни се получава.

По какво съдя ли? Доволен съм от продуктите, които са резултат от работата ни (a това е доста трудно, тъй като съм краен перфекционист). Имаме определена визия и тя отговаря на всичко, което искам и имам като опит от предишни заемани позиции и опит. Работим с ентусиазирани хора, с които прекарваме много време заедно и все пак не си омръзваме, а точно обратното – забавляваме се и си помагаме, знаем, че всеки ще помогне не другия във всевъзможни моменти. Какво повече може да иска и търси човек?

Кои бяха най-важните уроци, които научи до момента за всичко, свързано с уеб?

Тъй като не мога да се похваля с огромен житейки опит, за 23 години съм видял и много, и малко.

  • За уеб научих, че трябва да оценяваш своя труд. Винаги ще има 1 или повече конкуренти (не е задължително), които да предложат по-добри условия от твоите, но за да се развива качествен уеб, ние и клиентите се нуждаем от качество. Не е нужно да се водим и да приемаме клиентски проект на всяка цена. Всеки такъв изисква време, усилия и персонално отношение.
  • Като професионалисти, които се занимават в сферата, е нужно да даваме съвети и напътсваме кое и как би било приемливо, и кое не. Не трябва да се страхуваме, че клиентът ще се възпротиви.
  • Възможно е да сме най-добрите в дадена сфера, но ако това не достига до евентуалните клиенти – резултатът ще е равносилен на 0. Продажбата на един продукт или услуга е ключова за бизнеса и респективно за уеб.
  • Добър уеб се обуславя от работата на много различни звена. Това не е професия за човек оркестър.
  • Един проект никога няма да бъде перфектен. След една седмица ще открием нещо, което може да се подобри и промени. Това означава, че никога няма нашият продукт да види бял свят.

За Сайт на годината - какви следва да са, според теб, сайтовете, които ще участват и вземат награди?

България се слави като една от добрите в уеб, което подкрепям и с двете си ръце. През годините сме доказали, че нивото на проектите в наглед малката ни държава, е значително по-високо и заема челни позиции в световен мащаб. Без значение дали говорим за услуги от агенции, старт-ъпи или събития.

В следствие от гореспоменатото, проектите, които ще видим в „Сайт на годината“ ще затвърдят нашите позиции, ще станем свидетели на качествена разработка с приветлива визия. Разликата между лауреатите и останалите проекти ще се крие в това какъв екип е работил зад тях. Може и да звучи малко странно, но отражението на човешкия фактор е неизбежно.

За теб самия кое е най-важното в един уеб проект?
Най-важното в един уеб проект се крие в това – той да извършва своята цел. Онлайн магазинът трябва да продава продуктите, информационният сайт да поднася новините по приветлив и неангажиращ начин на потребителите си. Просто е. Просто е да го изкажеш, но не толкова да се реализира.

С риск да се повторя, работата на различните звена по един проект е ключова. Когато екипът е стикован, всеки е запознат със своите отговорности и промените и нужната работа се обсъждат от целия екип. Всяка една задача има нужда от гледната точка на дизайнерите, програмистите, sales екип, QA екип и ...

Пожеланието ти за хората, които все още се колебаят дали да регистрират сайта си за участие в конкурса?

Конкурсът, който ще Ви позволи да сверите часовниците си с останалите от сферата, било то конкуренти или не.

Разбира се, тезата е общовалидна както за клиентите, така и за дигиталните агенции/студиа, които имат нужда да покажат на какво са способни и защо именно на тях е поверен конкретният проект.

Гарантирам, че това е мястото, на което ще получите най-качествената обратна връзка от професионалисти, които са работили и все още работят по едни от най-качествените проекти в световен мащаб.