Новини

Интервю с Калин Карабойчев - жури в BGWeb 2018

10.08.2018

Интервю с Калин Карабойчев - жури в BGWeb 2018

Как се роди Kaldata.com - вече един от наистина отлежалите и доказали себе си проекти в родния уеб?

Kaldata.com се роди преди точно 15 години. Тогава работех в Data.bg и се занимавах със софтуер.

По това време нямаше много български сайтове в който да следим последните новини от необятния свят на технологиите и просто реших да споделям знанията си на български език, за да достигнат до възможно повече хора. В data.bg имах потребител “kal” – първите три букви от името ми и следователно автоматично първия ми домейн беше kal.data.bg. Това беше нещо като първообраза на появилите се много по-късно блогове. Публикувах новини, описания на програмите, за какво служи всяка една, какво може да се прави с нея, как да се инсталира и използва. Сайтът беше съставен от чист HTML, нямаше бази данни, абсолютно нищо. Комичното беше, че за да публикувам поредната новина свалях indeх.html, редактирах кода в него и качвах файла обратно. :) При раждането на сайта нямаше никакви комерсиални цели или някакъв бизнес план, но времената бяха много бурни. За много кратно време адски много хора започнаха да четат сайта, появиха се много други хора, които искаха да споделят също своя опит, да помагат на другите в решаването на проблемите им с компютрите и най-важното всички помагаха безвъзмездно.

Как се разработва подобен мащабен проект? Кое е най-важното?

Най-важното за всеки един проект е търпението. Всеки проект е като дете и трябва да го обичаш, да се грижиш за него, да му отдаваш цялото си внимание, мислите ти да са свързани постоянно с него и да имаш търпението да го дочакаш да порасне до моментът, в който детето може да се грижи само за себе си и дори и за теб. Както ежедневно мислите за децата си, яли ли са, добре ли са, имат ли нужда от нещо – по същия начин трябва да се мисли за един проект. Според мен само така се раждат успешните проекти от нищото без някакво огромно финансиране.

След като прекратих работата си в data.bg, kal.data.bg се превърна в kaldata.bg или по познат като kaldata.com. Където се премести цялото съдържание и помощта на всички тези приятелства, които се родиха от сайта вече имахме CMS система за новини, форум и ред други неща, които добавяхме с времето. Първите няколко години никой от нас не е очаквал и мислил за някакви приходи, всичко правехме като хоби. До моментът в който се появи първият рекламодател – чак тогава се сетихме, че можем да продаваме реклама и да реинвестираме парите за да развиваме още повече идеята си. И така в продължение на още няколко години всички средства, които получавахме ги инвестирахме в нещо ново. Купувахме софтуер, сървъри, оборудване до момента в който вече можехме да си позволим да наемем платени новинари. Всеки от нас си имаше друга работа и не можеше да очакваме, че ще можем моментално да отразим някоя новина при нейното появяване и така започнахме постепенно да наемаме новинари, на които плащахме с изкараните от реклама средства. И така постепенно до ден днешен, когато вече имаме екип от осем новинари, които следят новините почти денонощно. Публикуваме всеки ден общо по около 60-70 новини във всичките ни категории: Софтуер, Хардуер, ИТ Новини, Телефони, Фотоапарати и Игри. Което е адски много, тъй като говори само и единствено за технологични новини. Публикуваме ревюта и тестове на различни джаджи, а във форумът ни пък има над 250 000 регистрирани потребители, които ежедневно разискват различни теми.

Най-важното за един проект са постоянните реинвестиции.

Всичко е много хубаво когато го работиш като хоби, но ако искаш да развиваш това, което правиш неизбежно трябва да се комерсиализираш. Каквото и да си говорим всичко е свързано с пари и за да можеш да вдигаш постоянно качеството на предлаганата услуга за това са нужни много средства. Преходът от хоби към бизнес е много болезнен, но неизбежен. Тогава много от хората, които са вървели редом до теб се отдръпват от чисто идеологична гледна точка, но трябва да се намери баланса. Пътят нагоре е свързан с постоянни инвестиции, а без тях нещата в един момент спират до едно ниво.

За какво ще се оглеждаш самият ти най-вече при оценяването на проектите от Сайт на годината?

Аз винаги съм се впечатлявал от дизайна на един сайт. И по-скоро да намериш хармонията и баланса да покажеш всичко, което искаш без да изглежда претрупано и скучно. Най-много ме впечатляват порталните дизайни, които са съвсем различни от фирмените или корпоративните и са цяла наука. За разлика от корпоративните, в които разполагаш с цялото място на земята, в порталните трябва да покажеш едновременно ужасно много неща и в един момент мястото все не ти достига. Ето този баланс да можеш да събереш всичко най-важно по начин, който не е претрупан и да акцентираш на важните елементи винаги ме е впечатлявал. Точно поради тази причина при оценяването ми ще гледам най-вече дизайн, ползваемост, използвани технологии и код, скорост на зареждане.

Какво би казал на всеки, който се колебае дали да участва?

Винаги съм се чудел защо има хора, които се колебаят и до сега никога не съм намирал адекватен отговор. Един подобен конкурс има само позитиви за всеки участник. Показвате проекта си пред хора, които се занимават със същото нещо, като вас самите. От тези хора се раждат нови партньорства, идеи и дори рекламодатели. На награждаването се запознавате с толкова много хора всеки път, които може да са ви полезни във всеки един момент. Да ви дадат идеи или съвети как да бъдете още по-успешни. И в крайна сметка нали за това сте работили цяла година – за да покажете какво сте постигнали. Да не участваш в Сайт на годината е все едно да си атлет, да тренираш четири години и на петата да не отидеш на олимпиадата.

Ние винаги сме участвали във всички конкурси през годините и тази година също бяхме сред първите, които се регистрирахме в Сайт на годината.

Не е важно да спечелиш, важното е да си в играта!