24.07.2018
Кога и как се случи, че онлайн маркетингът навлезе в твоя живот?
Някак си логично и плавно нещата се случиха при мен – първо завърших "История" и малко след това се насочих към журналистиката и медиите (за мен журналистиката си е нещо като хроникиране на историята; бях журналист около 10 години), после към ПР-а и рекламата (завърших втора магистратура "ПР и реклама" и с колеги създадохме своя агенция за ПР и реклама), а от там към маркетинга (няма как да се занимаваш с реклама без да познаваш законите на маркетинга), а още по-късно и към дигиталния/онлайн маркетинг (логично, с навлизането на интернет и уеб технологиите в живота ни)…нещата са свързани и имат една обща основа – Комуникацията.
Макар, че аз всъщност исках да стана актьор, режисьор, да се занимавам с кино, театър, а вместо това учих за историк, пък в крайна сметка посветих повечето от живота си на ПР, реклама, маркетинг и дигитални комуникации. Понякога нещо на пръв поглед дребно по пътя ти, може да се окаже много важно за бъдещето ни...
Как преминава един твой ден?
Зависи какво изисква работата ми по проектите, с които се занимавам. Освен с дигиталния маркетинг, в Marketing Creative Lab, времето ми е поделено и с управление на задачите в другата ми компания, в която съм партньор - ITraining, която се занимава с Microsoft обучения и IT бизнес консултации. Сега например голяма част от усилията ни са насочени към подготовката на второто издание на най-голямата конференция в Европа, посветена на Microsoft Excel - Bulgaria Excel Days 2018.
Но някъде около 10-тина часа на ден поне съм активно в Мрежата.
Кои са любимите ти онлайн места, където изкарваш повечко време?
Аз съм професионално деформиран. :) Фийдът ми винаги е препълнен. Следя и чета стотици сайтове по най-различни теми, и български, и най-вече чуждестранни. Вероятно имам някаква мания да търся и откривам новото, което се случва в сферите, от които се интересувам… И до голяма степен решенията, които вземам, възгледите си, които оформям, се дължат на прочетеното в интернет. Но много е важно и да умееш да филтрираш, да се ориентираш правилно в този огромен и дълбок и все по-бурен напоследък океан от информация в Мрежата.
Какво ново напоследък в онлайн маркетинга, което бизнесът не бива да пропуска?
Преди около година и половина написах една статия в сайта си "20 топ тренда в технологиите, маркетинга, комуникациите и живота около нас през 2016".
Оказва се, че съм успял да налучкам тенденциите...И почти всичко, което съм отбелязъл като важен тренд за близкото бъдеще все още е актуално - например От Internet of Things (IoT) към Internet of Everything, Изкуственият интелект (AI), Machine Learning, Virtual Reality (VR), Blockchain технологиите, The Power of Video/Life Streaming, От Social Listening към Social Intelligence/ и от Social Media/Internet monitoring към Big Data Analysis, Native Advertising/Social Selling/Content Marketing, Shared economy бизнес моделите, все по-голямата значимост на Security и Privacy в Мрежата...Нямам съмнение, че още пo-гoлямa чacт oт живoтa ни щe пpeминaвa в интернет. Зa cъжaлeниe и oпacнocтитe, ĸoитo ни дeбнaт в oнлaйн cpeдaтa щe ce yвeличaвaт... и от страна на киберпрестъпници и хакери, така и от страна на правителства и корпорации. Комуникацията и битката за вниманието на потреебителите става все по-трудна, а шумът в уеб средата, създаван от напъните на "направи си сам онлайн бизнес" ентусиастите, от скам "маркетинга", фалшивите новини, спам ботовете и всякакви подобни елементи е все по-силен и дразнещ...
Твоят съвет към участниците в Сайт на годината?
Аз ще бъда част от журито в раздел "Маркетинг". Както казах и преди, за мен специално, най-важното за всеки уеб проект е да КОМУНИКИРА с аудиторията, към която е насочен, с всеки свой елемент – от стратегията в основата на създаването му до дизайн, структура, съдържание, технологии и не на последно място, креативността при позиционирането му като онлайн присъствие.
Бих помолил участниците да бъдат наясно, че всеки от нас, колкото и по обективни критерии да оценява, субективността, личния вкус и вътрешните предпочитания няма как да се избегнат. Така, че вероятно ще има и доволни и недоволни от финалните решения. Но искам да уверя всички участници, че в конкурса "Сайт на годината" може да има всичко друго, но не и корупция и конспирации :) А и за мен по-важното от наградите и победителите в този конкурс е, че ще допринесе поне малко за по-голямото сплотяването на бранша и неговото професионално развитие.