Технология на Конкурса

Сайт на годината 2025

I. Организатор

  1. Конкурсът "Сайт на годината" се организира от Фондация за активно развитие на уеб.
  2. За осъществяване на конкурса се формира работна група, която отговаря за организацията и протичането му. Допълнително се назначават експертен съвет и жури, които определят победителите.

Работната група за "Сайт на годината 2025" провежда заседания през януари и февруари 2025 г., като утвърждава настоящите правила за провеждане на Конкурса.

Структура на оценяващия екип:

  • Основно жури – разделено в четири ключови групи:
    • Дизайн
    • Програмиране
    • Маркетинг
    • Правно съответствие
  • Младежко жури – участва в предварителната оценка, проверява съответствието на сайтовете с критериите и тяхната правилна категория (млади  експерти, минимум по 5 в сегментите Дизайн, Програмиране и Маркетинг).
  • Административен екип – осигурява реализацията на Конкурса.

II. Условия за участие

  1. Основно условие за участие в конкурса "Сайт на годината" е проектът да бъде създаден от българска компания и екип.
  2. В конкурса няма да бъдат допускани проекти, които разпространяват съдържание, нарушаващо законодателството, правата на гражданите, авторски права, съдържащи вреден софтуер или спам.
  3. Един проект може да участва само в една категория.
  4. Проекти, спечелили награда или номинация в предходни издания, могат да участват отново само при доказано и подробно описано в регистрационната форма значимо подобрение.
  5. Журито си запазва правото да не разпредели награди в дадена категория с под 3 участника или да я анулира.

Такси за участие:

  • Начало на регистрацията (31.03-01.04) – 150 лв.
  • Ранна регистрация (02.04 – 31.08.2025 г.) – 220 лв.
  • Регистрация (01.09 – 30.09.2025 г.) – 250 лв. 
  • Безплатно участие – в специални категории с гласуване от публиката.

III. Етапи на конкурса

1. Регистрация – от 31.03.2025 г. до 30.09.2025 г. Извършва се онлайн чрез попълване на форма на уебсайта на конкурса.

Регистрацията се преглежда и обработва от 1-3 работни дни. Ако всичко е коректно се изпраща фактура, тя става валидна след платена такса за участие.

Регистрацията се извършва онлайн. Всеки регистриращ може да създаде профил на сайта с който да регистрира и коригира въведената информация чрез попълване на форма в сайта https://bgweb.bg/s/registration_agency/ за всички категории. Това може да се направи от собственик (фирма възложител), от автор или член на екипа работил по създаването на сайта, но със знанието и съгласието на собственика на сайта.

Проектите, които не отговарят на критериите на категорията в която са регистрирани ще бъдат премествани служебно от специална комисия с представители на журито на Конкурса в дните преди старта на оценяването.

При регистрацията регистриращият декларира, че е съгласен и приема условията на Конкурса, както и това, че сайтът му ще бъде оценен във вида, в който е онлайн в периода на оценяване (октомври 2025 г.).

2. Проверка на валидността на регистрациите и адекватност на категориите – оценка на коректността на подадените данни и съответствие с критериите – извършва се от екип от журито. При преценка се промяна на категорията служебно, като регистриралият бива информиран по мейл за това. 1 – 3.10.2025 г.

През целия период на регистрация и в първите 5 дена след начало на оценяването се обособява комисия от минимум 3 души от журито, които извършват проверка на всички регистрирани проекти.

Проверка включва преглед на всеки регистриран проект за коректно избрана категория, в която е регистриран, както и дали не попада в забранените за допускане до участие групи сайтове. При установяване от комисията на неправилно подбрана категория проектът служебно се премества в адекватна, като регистриращият бива информиран за това по мейл.

Адресите на всички успешно регистрирани сайтове се публикуват онлайн на сайта на конкурса.

3. Обвързаност на журито и проверка на сайтовете – журито декларира обвързаност с участващите сайтове, а младежкото жури извършва функционална проверка. 3 – 6.10.2025 г.

Период: Никой член на основното жури не може да започне гласуване ако не е декларирал своята обвързаност/необвързаност с участниците в Конкурса. Декларирането става в първите два дни от Гласуването (октомври 2025).

Обвързаност на член на журито - наличие на каквато и да е форма на интерес или връзка между дадения член на журито и конкретен проект, който участва в конкурса. Това може да включва:

  • Професионална обвързаност: Членът на журито може да бъде свързан с проекта чрез трудов договор, консултантска роля или участие в разработката на сайта.
  • Финансова обвързаност: Членът на журито може да има лична или бизнес инвестиция в проекта или в компанията, която го е създала.
  • Лична обвързаност: Членът на журито може да има лична връзка с хора, участващи в създаването на проекта – роднини, близки приятели.
  • Конфликт на интереси: Ако членът на журито има какъвто и да е потенциален интерес от резултатите на конкурса, който би могъл да повлияе на обективността му при оценяването на конкретен проект.

В такива случаи, за да се избегнат конфликти на интереси, се очаква членът на журито да декларира обвързаността си, за да няма опция да оценява съответния проект.

Журиращите преглеждат списъка с всички участващи сайтове и декларират обвързаност с такива, за които са работили или работят в момента, като за целта попълват декларация онлайн в защитен с парола модул за гласуване на журито. Копия от декларацията се изпращат до организаторите.

По време на деклариране на обвързаност от Основното жури всички участващи сайтове се проверяват от Младежко жури, съставено и разпределено от младши експерти от трите сегмента - дизайн, програмиране, маркетинг. Всеки проект се преглежда от по един младши експерт от трите основни сегмента. Критериите, по които се преглеждат сайтовете са точно описани и подадени от титулярното жури. Младежкото ще отбелязва с Да и Не дали са налице базови критерии за участие в конкурса. Основното жури ще вижда тези отметки, за да вземе предвид при съставянето на оценката.

4. Оценяване – включва гласуване на основното жури, формиране на крайната оценка и определяне на номинираните. 6-20.10.2025 г. 

Оценяването на участниците в Сайт на годината 2025 се извършва от предварително съставено от организаторите жури. Журито е обявено на сайта на Конкурса при началото на регистрацията. Журито се състои от специалисти в следните области: дизайнери, маркетинг специалисти, проектови ръководители за разработка на уеб проекти и сайтове, SEO/SMM, ПР и журналисти, програмисти, блогъри.

Предварително журиращите подписват декларация, че са запознати с условията на конкурса и ги приемат. Тази декларация се предоставя на организаторите.

Имената на журиращите се оповестяват в началото на регистрацията, придружени с кратка анотация и снимка, предоставени на организаторите едновременно с декларациите. Тази информация се поставя на сайта на конкурса.

Оценките на журито се обявяват публично след края на конкурса.

Коментарите от журито са достъпни след края в системата на конкурса, в профила на съответния участник.

Основните критериите за оценка в Сайт на годината 2025 са детайлно описани и приети от Журито в сегментите маркетинг, дизайн и техническо изпълнение са анонсирани на сайта на Конкурса до 15.06.2025 г.

Крайната оценка на участващия проект се формира по следния начин: 30% от оценката за дизайн, 30% от оценката за програмиране, 30% от оценката за маркетинг и 10% от оценката за правно съответствие.

Журито оценява само проектите в Категориите с платено участие.

5. Излъчване на номинираните – топ 5 сайта във всяка категория.

Всеки член на журито гласува за сайтовете, с които не е обвързан, в 2 или 3 цели категории за да могат да определят средното ниво на участниците. Гласуването е онлайн в защитен с парола модул за гласуване на журито. Гласуването за обвързващи сайтове ще се направи технически невъзможно, като за това носят отговорност организаторите.

Гласува се по 10-то бална система, като 10 е максимум, а 1 минимум.

Оставянето на коментари от всеки журиращ за всеки проект е задължително.

След края на гласуването се сумира броят гласове за всеки един сайт. По тази оценка сайтовете се подреждат за всяка категория и се определят първите пет с най-висок резултат - по пет номинирани в категория.

6. Излъчване на победителите – чрез финално гласуване на журито, съгласно определена система на точкуване. 21-25.10.2025 г.

6.1. Гласуване на жури в този етап

Гласуват всички членове на журито. Вотът е онлайн в защитен с парола модул за гласуване на журито.

Всеки журиращ гласува САМО в категориите, с които не е обвързан и класира проектите на 1, 2, 3 място задължително. На всяко място има дефинирана тежест в точки.

Класирането има следната тежест:

  • класиран на 1-во място сайт - 45
  • класиран на 2-ро място сайт - 30
  • класиран на 3-то място сайт - 20
  • класиран на 4, 5, 6, 7 място сайт - 10

6.2. Класиране на участниците

След получаването на броя точки от Етап 2, крайната оценка за участника се формира по формулата:

50% от нормализираната оценка от Етап 1 + 50% от нормализираната оценка от Етап 2

Класирането става по така формираната крайна оценка.

Оценките на журито се обявяват публично след края на конкурса.

7. Награждаване – резултатите се обявяват на официалната церемония (до 10 ноември 2025 г.).

Отговорни за церемонията по награждаването са организаторите. Победителите не се анонсират предварително. Окончателните резултати се обявяват официално на церемонията по награждаване и след това се публикуват на сайта.

IV. Категории за участие

Платено участие:

Основни категории: 

  • Корпоративен сайт 
  • Фирмен сайт - за фирми с до 100 служителя
  • Голям електронен магазин - над 50 продукта
  • Малък електронен магазин - до 50 продукта
  • Продуктов сайт - сайт на продукт или продуктова линия с или без електронен магазин до 5 позиции
  • Институционален сайт
  • Медиен сайт
  • Сайт на събитие
  • Онлайн услуги
  • Личен сайт / блог 
  • НПО и каузи

Безплатно участие:

  • Онлайн игра - подават кратко представяне и URL
  • Подкаст - подават кратко представяне и URL
  • Мобилно приложение - подават кратко представяне и URL
  • Създатели на съдържание - подават кратко представяне и URL

Специална категория 2025: 

  • Строителни проекти и недвижими имоти (до 20 сайта) - тази категория ще стартира регистрации на 1 юни и те ще са отворени до изчерпването на квотата.

Цена за участие - 400 лв.

Гласуването в тази категория е като при основните

Специални награди:

  • Агенция на годината - агенция с най-много номинирани проекти от гласуването на журито в Етап 1.
  • Women in Tech and Leadership - избран на база най-висока оценка от всички участващи за тази награда (с ръководна роля на жена) проекти, от цялостното гласуване на журито.
  • Сайт на Добрата дума - наградата е за сайт / проект, който не участва в Конкурса, но с нея целим да насърчим позитивните примери, по-малки проекти или идеи, чрез които се работи за по-качествен и добър уеб на български език.
  • Допълнителни насърчителни награди от журито:
    • Иновации 
    • Висококачествено оригинално съдържание

Ако в категория има по-малко от 5 участника журито си запазва правото да не излъчи победител.

За промени в адреса на вече регистриран сайт или други данни от регистрацията организаторите се уведомяват с изпращане на имейл до Организаторите, но не по-късно от крайния срок за регистрация.

Всички такси за участие трябва да се заплатят не по-късно от 12:00 часа на обявената за край на регистрацията дата - 30.09.2025 г. Проект, чиято такса за участие не е заплатена в указания срок, не се допуска за участие.

Таксите за участия на уеб сайтове, които са отпаднали поради неизпълнение на условията за участие в Конкурса, не се възстановяват.

Банковите преводи се правят в лева по сметката на Фондация за активно развитие на уеб, като банковите такси са за сметка на изпращача.

VI. Финал и награждаване

Датата и мястото на церемонията ще бъдат обявени до 15 септември 2025 г.

Победителите не се разкриват предварително.

Окончателните резултати ще бъдат публикувани на официалния сайт на конкурса.

Всеки участник получава в своя профил в системата на Конкурса коментарите и оценките от всеки етап на оценяване от журито и броя гласове от публиката.

Всички членове на журито виждат коментарите на всички свои колеги в системата за гласуване, след края на Конкурса.

Всеки модератор има достъп до напредъка в гласуването на членовете на своя панел.

Победителите в Гласуване на журито получават грамота и статуетка за 1-во място и грамота за II / III място.

Победителите в Гласуване на публиката на I, II, III място получават грамота.

Основните принципи, на които се базира Конкурса са публикувани в Сайта на Конкурса https://bgweb.bg/s/contest/

Изготвили:
Светла Йовова и Жюстин Томс

Фондация за активно развитие на уеб
Март 2025

Технологията е изработена по указания, съгласувани с Модераторите на Конкурса Сайт на годината 2025: Иван Гинев, Лазар Малаков и Константин Рачев и с Надзорния съвет на ФАРУ: Георги Малчев, Калоян Петров и Даниел Лидиянов.

Февруари 2025