Новини

Интервю с Георги Малчев - модератор на сегмент Маркетинг BGWEB 2023

15.08.2023

Интервю с Георги Малчев - модератор на сегмент Маркетинг BGWEB 2023

Днес имаме честта да Ви представим модератора на сегмент Маркетинг в конкурса "Сайт на годината". Това е Георги Малчев - управляващ съдружник в агенция за интегриран дигитален маркетинг Xplora. Притежаващ дългогодишен и разнообразен опит в маркетинг сферата, той е модератор и на тазгодишното издание на конкурса, зареден с оптимизъм и нетърпелив да оцени готините български уеб проекти. Какво ни споделя той за конкурса и процеса на оценяване, прочетете тук.
 

Какво могат да направят създателите и собствениците на сайтове, които ще кандидатстват в конкурса Сайт на годината 2023, за да впечатлят журито?

Според мен - да приемат, че клиентите са крайният измерител за успех. И че всяка рамка, която ползваме, е, за да рационализираме защо нещо работи или не работи. И как да сме по-добри.

Как? Като сме ефективни, т.е. правилните хора да правят правилните неща. В днешната дигитална ера следва и да сме ефикасни, т.е. да влагаме ресурсите там, където работят, и да ограничаваме влагането на ресурси в неработещи неща. Защото възможности много, а парите могат да бъдат изхарчени бързо и да не доведат до никакво смислено поведение на потребителите.

Затова и съветът ми е - гледайте на критериите, които всяка година са допълвани и подобрявани от маркетинг журито, като на насоки. Критериите каскадират, за да може един сайт да изпълни целта си - като замисъл, като структура и съдържание, като реално поведение на потребителите. Това е и начинът да впечатлите маркетинг журито :)

Нека дам жокер. Голям жокер. За всеки критерий сме посочили изискванията за отлична оценка по него. Гледайте на тези изисквания като на чек листа, но и като на подсказка как можете да имате сайт за награда - от клиентите ви.

А това няма да остане незабелязано и от маркетинг журито на Сайт на годината 2023.
 

Кои са най-честите предизвикателства, с които се сблъсквате, когато оценявате един сайт?

Че като хора, и като професионалисти, имаме неща, които харесваме. Особено, ако сме вложили много усилия. Затова сме хора, а не машини или не сме задвижвани от изкуствен интелект. Имаме и неща, които не харесваме. Пак по същата причина - хора сме. И двете неща са много видими в един сайт - какво харесва и какво не харесва екипът зад сайта.

Ето няколко примера, а вие ще се сетите, че вече сте били на сайтове или мобилни приложения, с такива “предизвикателства”:

  • Много креативна визия, много атрактивна първа страница, но не става ясно този сайт за какви аудитории е и как те ще извлекат стойност;
  • Много гръмки и добре звучащи послания, но не ги виждате облечени в реалност - липсват полезни функционалности, снимки на реалния екип, информация за активности от последния месец и т.н.;
  • Планирани секции на сайта, но видимо занемарени. Видимо някой е забравил да им помогне да “оживеят” или ги е “заровил под земята”;
  • Всичко изглежда ОК, но не бихте се върнали пак на този сайт, защото не сте преминали през смислена пътека, която да ви убедила, че си заслужава да го посетите пак. Забавно е колко често се случва, а това не може да си го позволи даже компания монопол или олигопол, при която хората нямат реален избор и единствено през сайта могат да извършат дадено важно за тях действие.
     

Какво според вас отличава един уебсайт от конкурентите му и го прави наистина забележим?

Лично според мен - че е разговорен. Като един отличен разказвач. Както посочва Филип Котлър в Маркетинг 5.0 - новите поколения все повече търсят ангажиращи брандове. А предните поколения попиват хубавите неща от по-новите. Цялото потребителско поведение върви натам.

Как да направите един сайт разговорен? Чрез история, която хората създават с ваша помощ. Историята включа как са попаднали в историята. Къде са попаднали? Какви емоции изживяват? Какво виждат? Какво правят? Каква стойност им носи историята? Искат ли тя да продължи?

За мен забележителен сайт е този, на който потребителите биха казвали винаги, или почти винаги, “Да, и …” на всяко предложение, което сайтът им прави.

Както е в импровизационния театър. Има правила, но историята я създавате заедно, защото не знаете какво ще е предложението на другата страна.

Ако ви трябва вдъхновение - ето статията, която написах по темата във Forbes Bulgaria. 

Вашият сайт потребителите ще го “наемат”, за да са успешни. За да могат хората да се убедят, че ще сайтът ви ще ги направи успешни, трябва да усетят, че техният успех е важен за вас, и че знаете какви са правилата потребителите да извличат стойност в онлайн среда.
 

Какво ще посъветвате участниците в конкурса, които сега подготвят кандидатурите си?

Ще перифразирам съветите ми от миналата година, когато пак бях модератор на маркетинг журито. Впечатляващи професионалисти, които влагат много усилия в създаването на правилните критерии. И в даването на конкретна детайлна обратна връзка към участващите в конкурса.

Първо - използвайте графика на конкурса. Направете си своеобразен хакатон и ще свършите много работа за единица време, включително и неща, които знаете, че следва да направите, но отлагате.

Второ - използвайте да надградите уменията си в планирането и оценката на сайтове. Ако нещо не е ясно - питайте. Опитайте да приложите критериите (не само маркетинг) като сайтовете, които посещавате. Какво по-хубаво да имате рамка за оценка и набелязване на идеи.
 

Пожеланието ви към всички участници в Сайт на годината 2023.

Използвайте маркетинг критериите, за да оцените вашия сайт, и сайтовете на конкурентите ви. И на референтни компании в чужбина. Мозъкът ви буквално ще жужи от идеи.

А след като получите обратната връзка от журито - приложете колкото може повече от нея :)