Новини

Интервю със Стилиян Ринков - жури сегмент "Маркетинг" BGWEB 2024

09.09.2024

Интервю със Стилиян Ринков - жури сегмент "Маркетинг" BGWEB 2024

Стилиян Ринков. Може би името ви е познато. Това е така, защото миналата година той бе част от Младежкото жури, а сега е част от основното жури в сегмент "Маркетинг". За него можем да кажем, че съосновател и творчески директор на kota.one. Занимава се с комуникационен консулт за малки, средни бизнеси и граждански организации.  Повече за него ще разберете в следващите редове.

Като професионалист, разкажете ни накратко за своя път в дигиталната индустрия?
Аз съм от хората, които от деца са свързани с дигиталното. От малък проявявам интерес към дигиталната мултимедия. По-късно се зароди интересът ми към комуникацията като академична дисциплина, а по-късно открих колко неизменно свързани са двете, именно - дигитална комуникация. Работил съм като режисьор, продуцент на уеб реклами, по-късно и като бранд консултант за различни бизнеси и организации. Според мен дигиталният професионалист не е тясно профилиран експерт, а своеобразен шаман, който трябва да може да борави с множество инструменти, за да постигне нужните внушения в дигитална среда.

Какви проекти очаквате да видите като участници в "Сайт на годината 2024"?
Тенденцията в конкурса е всяка година да оценяваме още по-добри претенденти спрямо предходната година. Участниците приемат и реализират обратната връзка на журито и се връщат в конкурса, понякога докосвайки ръба на техническите, творческите и идейните възможности за конкретен проект. Това дава ясна индикация, че конкурсът постига положителен ефект за българската уеб индустрия и доказва конкурентоспоосбността на българските уеб разработчици на световната сцена.

Готов ли е бизнесът в България да е по-смел по отношение на своето дигитално присъствие?
Забелязвам все повече предприемачи, които осъзнават важността на дигиталното присъствие и са успели да усетят от положителния му ефект върху бизнеса. За съжаление обаче виждам и много хора, които го подценяват или имитират по външни белези успешни примери в полезрението им. За мен дигиталното присъствие е функция на поставени бизнес цели. В момента, в който то е самоцелно, се губи много от търсения положителен ефект, а хората, заели се с изграждането му остават разочаровани и с лош привкус. Вярвам, че част от бизнеса е готов да бъде по-смел и вярвам, че е редно, но предвид някои крещящи примери от последно време, бих добавил, че е важно и да не преминаваме някои етични граници в комуникацията. Т.е. важно е освен да е смел, бизнесът да проявява и нужното уважение към своите целеви групи.

С навлизането на AI какви са очакванията Ви за развитието на сайтовете?
Виждаме все повече примери за сайтове, частично създадени от AI, с AI чат бот или извяло създадени от изкуствен интелект. Към момента не считам, че сайт, в който липсва човешка мисъл, е оптимално комуникационно решение. Но очакванията ми са, че навлизайки все повече AI ще разшири диапазона и контраста между сполучливото и несполучливото му прилагане. А това от своя страна ще донесе преимущество на творчески ориентираните екипи за сметка на зле или неизползващите AI.

Какво ще посъветвате кандидатите или тези, които се колебаят дали да участват в конкурса "Сайт на годината"?
Може само да изгубят ако не участват в Конкурса. Опознаването на общността от професионалисти отваря нови хоризонти. Екипи, които разработват тотално различни технологии могат да ползват взаимно идеи, които първоначално изглежда, че нямат допирни точки, но могат да открият приложение на ново място по нов начин. Отново не-за-изпускане е и обратната връзка на журито. Безценно е доказани професионалисти в бранша да дават насоки, идеи и коментари по участващите уеб разработки. Оценката е със стойност на задълбочена консултация с практическа насоченост, която може да бъде приложена бързо, за да постигне ефект.

Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
Препоръчвам англоезичния подкаст “Ethics in marketing”