03.07.2024
Вяра Стефчева е маркетинг и SEO експерт с дългогодишен опит. В момента тя е CEO на маркетинг агенцията Zahara Consult. Кариерата ѝ стартира като стажант в PR отдела на bTV. Към настоящия момент преподава SEO, Digital PR и маркетинг в Softuni Digital. Тя е създател и на платформата за ментално и физическо здраве – DobreSum. Тази година тя е част от журито в сегмент "Маркетинг".
Като професионалист, разкажете ни накратко за своя път в дигиталната индустрия?
Моят път в дигиталния свят започва още в ранните ми години пред компютъра, когато заедно с група деца любителски поддържахме сайт за популярна тогава онлайн игра. Това запали страстта ми към дигиталните технологии и ме насочи към бъдещото ми развитие. По-късно започнах стажове и работа в различни фирми. Често предлагах своята помощ на стартъпи безвъзмездно, в замяна на възможността да се уча от опитните професионалисти около мен. Безкрайно съм признателна на всеки, който ми подаде ръка в процеса на учене и на екипа ми, от който не спирам да се уча всеки ден!
Едни от любимите места, на които съм имала удоволствието да уча, определено са работата ми като журналист в медията Uspelite, както и стажуването ми в PR отдела на bTV, където за първи път усетих пулса на комуникациите. Постепенно преминах през различни позиции в пиар и рекламни агенции, медии и ИТ компании, където натрупах ценен опит. Работех и като главен редактор на списание и дигитална медия за софтуерна разработка, където паралелно организирахме и най-мащабните конференции за програмиране в региона.
Развитието ми в маркетинг агенция Zahara Consult беше естествена стъпка, водена от желанието ми да помагам на големите компании да изграждат силно и устойчиво дигитално присъствие. С колегите сме обединени от страстта ни към SEO и желанието ни да създаваме маркетинг кампании, които не просто увеличават разпознаваемостта, но и преобразуват креативната комуникация в реални резултати и продажби. За мен маркетингът е изкуството да разказваш истории, които продават и се радвам, че можем да помагаме!
Какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват уебсайтовете днес?
Едно от основните предизвикателства е задържането на вниманието на потребителите. С толкова много информация онлайн, е трудно да се отличиш. Също така, SEO правилата постоянно се променят, което изисква гъвкавост и постоянно обновяване на стратегиите. В работата често срещам бизнес сайтове, които изобщо не са оптимизирани, а собствениците не разбират защо няма трафик и защо не валят продажби. Успехът в дигиталния свят изисква адаптивност и иновации.
Готов ли е бизнесът в България да е по-смел по отношение на своето дигитално присъствие?
Виждам все повече компании, които осъзнават важността на дигиталното присъствие и инвестират в него. Въпреки това, има още много път да се извърви. Щастлива съм, че заедно с останалата част от журито на “Сайт на годината”, се стремим да информираме и да помагаме на българските уебсайтове да се развиват. Радвам се, че българският бизнес започва да разбира, че без силно онлайн присъствие е трудно да бъдеш конкурентоспособен на глобалния пазар.
С навлизането на AI какви са очакванията Ви за развитието на сайтовете?
С навлизането на AI очаквам сайтовете да станат по-интерактивни и персонализирани. Изкуственият интелект ще позволи по-добро разбиране на потребителските нужди и предпочитания, което ще доведе до по-добро обслужване и по-ефективни маркетингови стратегии. Правилата в маркетинга и търсачките изцяло ще се променят – вече наблюдаваме как компании като Meta и Google тотално пренаписват историята. И все пак, продължавам да вярвам, че AI е основна част от бъдещето на дигиталния маркетинг.
Какво ще посъветвате кандидатите или тези, които се колебаят дали да участват в конкурса Сайт на годината?
Бъдете смели и участвайте! Конкурсът “Сайт на годината” е отлична възможност да получите обратна връзка и признание за усилията си. Ще научите много и ще имате шанс да се свържете с професионалисти в бранша. Не се страхувайте да покажете своите умения и креативност! Въпреки че критиката е често срещана в България, тази инициатива се противопоставя на статуквото с цел да подпомогне развитието на нашия дигитален сектор. Така растем заедно в една положителна среда на взаимопомощ и насърчаване!
Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
Моето основно вдъхновение в личен и професионален план са технологиите! Затова постоянно следя медии като The Verge, Morning Brew, Tech Crunch, Futurism. Ако и вие се вълнувате от тази тема, можете да се присъедините и към първата българска общност на феновете на AI и web3, която създадох, за да споделям последните новости!