Новини

Интервю с Михайло Николич - жури сегмент "Дизайн" BGWEB 2024

05.08.2024

Интервю с Михайло Николич - жури сегмент "Дизайн" BGWEB 2024

Михайло Николич е основател на дигиталната агенция Athlon. Интересите му са всестранни и включват дизайн, технологии, бизнес стратегии и управление. Тази година той е част от журито в сегмент "Дизайн". В следващите редове ще разберете повече за него и професионалния му път.

Като професионалист, разкажете ни накратко за своя път в дигиталната индустрия?
За първи път се докоснах до графичен софтуер на 8 г. през 1988 г., това беше DigiPaint за Amiga 500, та пътя ми е доста дълъг. Още от 7-ми клас имах "поръчки" за графичен дизайн за разни интернет клубове и подобни, по-късно и за сайтове на приятели. 2000 г. започнах работа като уеб дизайнер в списание Егоист, където може да се каже, че вече започнах да се занимавам професионално. Между 2000 - 2006 г. работих основно като дизайнер и криейтив директор, също така участвах в дизайн конкурси по това време и имам множество награди!
През 2007 г. основах Athlon и плавно преминах към мениджмънт и технологии, но продължавам да имам отношение към дизайн и до ден днешен.
Като цяло винаги съм свързвал дизайн и технологии. Занимавал съм се с анимация, видео, звук, мултимедия, програмиране и всичко помежду им.

Какво ви привлече да станете част от Сайт на годината?
Любопитство, спомен за миналото и най-вече Иван Гинев – приятел от ранните ми години като дизайнер, с който сме имали общи каузи и своите различия. Човек, който ценя и уважавам, та не можех да откажа!

Какво ви впечатлява най-много в един уебсайт? Кое е важното, според Вас, за да е той добър?
Винаги съм подкрепял тезата, че дизайна е дисциплина, която извършва дадена функция в определени рамки, било то технически, комуникационни, бюджетни или изцяло субективни на клиента или други хора, важни за проекта. В тази връзка за мен успешният дизайн отговаря на тези критерии и изпълнява добре заданието, съответно по-малко се влияе от изцяло субективното артистично намерение на дизайнера. Т.е. не обичам да смесвам дизайн с художествени амбиции.
Уеб сайтове имат много конкретни цели. Като тръгнем от бизнес/маркетинг намерения на клиента, до чисто прагматични неща като удобство за потребителя, четимост и пр.
Ако дизайнът успява да изпълни тези цели и го съчетае с добра естетика – това за мен е добре свършена работа.

С навлизането на AI какви са очакванията Ви за развитието на сайтовете?
Повече чат ботове в долният десен ъгъл ????
Иначе, шегата на страна, тепърва ще трябва да помислим какво искаме да постигнем. Темата е доста обширна, за доста хора е и плашеща. Аз лично винаги съм бил от хората, които се опитват да автоматизират максимално много от скучните задачки, потребител съм на AI инструменти и считам, че са много добри инструменти, а не решения за всеки проблем. Помня времената, когато и magic lasso на Photoshop беше нещо, което хората отричаха с аргумент "Няма как компютъра да направи по-добри пътечки от мен!", но очевидно времената се променят.

В този ред на мисли, по-генералният въпрос е – колко време ще прекарват потребителите гледайки екрани? Мисля, че ни предстои преосмисляне на начина по-който използваме технологиите в ежедневието ни. Вероятно ще има все повече интерфейси, които не използват основно екран, а глас, под една или друга форма. Също е вероятно да се появят повече специфични устройства, а не едно устройство, което върши всичко – т.е. да разчитаме само на смартфон за всякакви неща. Но да видим. Ще е интересно.

Какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват уебсайтовете днес?
Ако говорим за уебсайтове в класическият им вид, т.е. презентационни и информационни сайтове, а не уеб приложения, то вероятно най-основното предизвикателство е ограниченото внимание на потребителите.

Говори се много по този въпрос как все повече се скъсява вниманието на потребителите. За кога това е наистина проблем е въпрос на целите на самите сайтове. Примерно новинарските портали определено страдат от по-малко потребители, много от тях предлагат вече аудио за по-дълги статии, тъй като хората не четат толкова. Това означава, че и бизнес моделът им ще претърпи промяна - примерно от класически рекламни банери към аудио реклама и пр.

Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
Много неща ме вдъхновяват и са в различни насоки като теми. Признавам си, че по-малко чета за неща свързани с дизайн от известно време, освен неща за индустриален/продуктов дизайн свързани с работата ни в Resonator.

Иначе покрай четене на научна фантастика, научни теми и технологични решения в ежедневието ми, се замислям много над бъдещето и как ще ни се промени живота в близките няколко години и следващите десетилетия. По-скоро бих ги посъветвал да излязат от комфортната си зона и/или балона, в който се намират. Да четат и да се интересуват от неща, които са изцяло нови и чужди за да получат и алтернативна гледна точка. Лесно можем да се загубим в нещата, които са ни познати и да мислим, че света е само това, за което знаем.

Все пак ще споделя няколко неща, надявам се различни от това, което повечето биха предложили.
Една от най-невероятните научни фантастики, които съм чел е трилогията "Марс" на Ким Стенли Робинсън. Първата книга е "Червеният Марс".

Seeing Like a State на Джеймс Скот е книга за това как се организират сложни системи – общества, градове. Доста интересно да се поставиш в обувките на властта през вековете.

Order without Design на Ален Берру е пък на тема градоустройство и икономиката, която движи градовете и жителите им. Как всъщност предумишлените действия и опит да се наложи изкуствено дизайн на градове по-често се провалят и как да се учим от естественото развитие на градовете.
Забавлявам се да чета философи и историци, но това е за друг път.