Новини

Интервю с Ивелина Атанасова-Генчев - жури сегмент "Маркетинг" BGWEB 2024

22.07.2024

Интервю с Ивелина Атанасова-Генчев - жури сегмент "Маркетинг" BGWEB 2024

Ивелина Атанасова-Генчев е старши маркетинг консултант с близо 25 години опит в пазарни стратегии и дигитална трансформация на бизнеса. Тя е създател на бизнес коучинг програмата "Скритият Ключ на Метода BRAVO" Тази година тя отново е част от журито в конкурса „Сойт на годината“ в сегмент "Маркетинг".

Какви са впечатленията Ви от участниците от предходни години? И с какво ново очаквате да Ви изненада тазгодишното издание?
През изминалите 8 години, в които имам честта да бъда част от маркетинг журито на „Сайт на годината“ наблюдавам все по-отчетливо две тенденции: агенции, чиито проекти преодоляват всички ограничения на световните стандарти и тенденции и представят проекти, които наистина надхвърлят и най-смелите ти мечти като дързост, качество на изпълнение, техническа прецизност и наистина завладяващ дизайн, а в другата крайност са проекти, които не мога да определя дори като посредствени. В тях липсва всичко - дизайн, липсва техническо изпълнение, липсва визия и какъвто и да е бизнес подход.

Това напълно отразява и текущото ниво на българския уеб бранш, в който могат да се срещнат професионалисти от световно ниво и величина и изпълнители, които „сглобяват“ нещо за 2 часа на Wordpress и го продават на клиента, като работещ продукт, а той дори не се доближава до …. нещо, което да заслужи дори времето ни за оценка и рецензия.
Това ме отвежда и до следващия въпрос, за предизвикателствата.

Какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват уебсайтовете днес?
Вярвам, че едно от най-големите предизвикателства в бранша е липсата на стандартизация, на разбиране от страна на клиента за какво плаща и защо едни проекти струват „много“ , а други „малко“. В момента работата ни и професионализма на колегите в бранша се сравнява единствено на ниво „оферта“, евентуално тук-там се сравнява някое и друго портфолио, но често нещата остават на повърхността и се търсят бързи и краткосрочни решения.

Масовата практика е заданията да са за нещо „спешно“ и „веднага“, с „ограничен бюджет“ и без ясно задание и измерители за ефективност. Факт е, че много колеги също избягват да говорят за ефективност и да обвързват труда си с конкретни бизнес измерители и продажби, защото не са убедени, че ще ги постигнат.

Маркетингът в момента остава някак „висящ“ и нещата стоят на повърхността – от една страна клиентите го приемат като разход, а не инвестиция и ограничават бюджетите си максимално. От друга, много млади колеги в бранша, в усилието си да спечелят първия си клиент на всяка цена, подбиват цените до неефективни ниски нива, правят глупости и накрая бягат от отговорност, като спират да си вдигат телефона и да си отговарят на имейлите.

Страшно е колко подобни случаи имам в практиката си през последните две години и мога да разкажа за компании, които бяха докарани до фалит заради „желанието“ да спестят някой лев и неразбирането за същността на работниците процеси.

Дизайнът е много повече от една красива визия.

Маркетингът е много повече от няколко реклами във Facebook и Google.

Програмирането надхвърля това да ти качат един Wordpress и да имаш сайт с информация за бизнеса.

Какви препоръки бихте дали на участниците в Сайт на годината 2024
Съдейки по статистиката, в „Сайт на годината“ участват масови дигитални агенции, които представят портфолиото и проектите си, затова им препоръчвам да не подценяват детайлите и да създават продукти, с които биха се гордяли и след 10 години. Да инвестират в това да създадат и наложат стандарти в бранша и да изградят името си по начин, който носи стойност

Има ли нови тенденции или технологии, които са ви впечатлили през последните години?
Ако трябва да съм честна, като маркетинг човек, технологиите не са първото нещо, което мен ме впечатлява и кара да горя, но .. истината е, че обичам да експериментирам с всички възможности и софтуери, които позволяват автоматизация на процесите, дълбочинния анализ на базата данни и разбира се, начина по който AI променя индустрията. Та .. обичам да експериментирам, да, но аз обичам да наблюдавам и изследвам как технологиите променят потребителското поведение и навици, а не толкова самите технологии и техните специфики.

Кое е най-ценното за Вас самия/самата в участието Ви като жури в Сайт на годината?
Ако става дума за оценките на проектите, които участват, бих казала – професионализма, защото изхождам от собствената си перспектива и ценности.
Ако става дума за личната ми мотивация да участвам доброволно и отделям по 20-30 часа всяка година, за да оценявам доброволно и анализирам проектите, бих казала „любопитството“ ми – да видя нови практики, нови подходи, нови решения и нови инструменти, които колегите използват, за да изведат местните добри практики и стандарти до нови висини.

Истината е, че всички онези проекти, които карат дъха ми са „спре“ са моята мотивация да бъда жури в „Сайт на годината“ и да продължавам да пиша, да помагам, да обучавам, да споделям и да се боря, това да бъде нивото, което клиентите да търсят и очакват, когато избират партньор и агенция, с която да работят.

Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
С развитието на технологиите, за мен все по-важно става холистичното, човешкото, емоциите. Вярвам, че AI ще промени изцяло начина, по който взаимодействаме със света и в уеб, не новият софтуер или технология, човешките ценности, уникалността, умението да ангажираме, да се адаптираме и да провокираме ще е онова, което ще носи стойност и бизнес.

Книгата, която препоръчвам на всеки да прочете по темата е Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence на Макс Тегмарг. Изключителна и разбиваща всички романтични представи за бъдещето.

Втората, която препоръчвам е моята „Методът BRAVO – маркетинг мастърклас“ и първата по рода си бизнес коучинг програма за самостоятелна работа „Скритият Ключ на Метода BRAVO”. В тях говоря за инструментите, с които бизнеса да постигне именно този баланс между емоционалното и рационалното, технологичното и уникалното. Как да се подготвим за бъдещето и да изградим марка за милиони.

За мен BRAVO отразява всичко онова, което ме пали и личните ми стремежи за качество, за професионализъм и за постигането на най-високи стандарти в маркетинга и бизнес развитието. Базирани на повече от 25 години опит и близо 800 проекта, в които съм участвала, в различни бизнес ниши и пазари, вкл. САЩ, Балканите, Западна Европа и DACH пазарите, ако някой търси практически и работещи маркетинг инструменти, с които да реализира теоретичните препоръки за бизнеса си -  препоръчвам ги.

В интернет е достъпна и TEDx лекцията за BRAVO, препоръчвам я също за вдъхновение, особено на хората, които твърдят, че е “трудно, скъпо, невъзможно и в България не се случва нищо”, но успехът и победата идват при търпеливите -  това не е нито бързо, нито е лесно, нито е евтино или случайно решение.

Ще завърша с една мисъл на Сун Дзъ "Стратегията без тактика е най-бавният път към победата. Тактиката без стратегия е шумът преди победата." Бъдещето ще бъде предначертано от технологиите, но успехът ще принадлежи на онези, които ги използват, за да поставят хората в центъра.