Новини

Интервю с Георги Малчев - жури в BGWeb 2018

31.08.2018

Интервю с Георги Малчев - жури в BGWeb 2018

Как се случи така, че попадна и се занимаваш с дигитален маркетинг?

Маркетингът е областта, която ми проговори, когато започнах да уча МИО в УНСС. Хареса ми, доколкото бях завършил математика в НПМГ, че маркетингът включва да създаваш хипотези за таргет потребители, за пазари, за продукти и услуги, планираш комуникациите и обратната връзка, да надграждаш, да създаваш търсене на база на нуждите на хората, на които отговаряш по оптимален начин. Имах страхотен преподавател за асистент по маркетинг - Миланка Славова (сега е зам-ректор на университета).

След това, още докато следвах, започнах да работя като журналист. Тогава определено ми хареса частта с комуникациите - предаване на послание към аудиториите. Работих в икономическата секция на вестник и това беше страхотна школа за мен.

През годините съм бил от всички ключови страни в екосистемата на маркетинга - компании от реалния сектор, агенции, медии, държавна администрация. Най-голям опит имам именно в организации в реалния бизнес - бизнес развитие, управление на операциите, маркетинг. След това, като години опит, идват агенциите и консултантския бизнес.

А дигиталният маркетинг ме пленява с множеството сигнали, които потребителите дават - като интереси, като поведение, като навици, и то винаги с контекст за това поведение. И разбира се - темповете на промяна като технологии, но и като навлизане и налагане на добавящи стойност за потребителите модели, дигитални активи, платформи, комуникация.

Успяваш да тренираш, да намираш баланс между личен живот и работа - как се случва, когато управляваш дигитална агенция?

Със страхотен екип. И с правилния подход, надявам се.

Имам двама страхотни съдружника, с които споделяме тази визия и мисля - сме увлекли екипа до момент, в който говорим вече култура на Human digital. За нас това са три неща, за които се разбрахме веднага, когато обмисляхме агенцията. На първо място - да говорим на и да ангажираме само реални потребители, които извличат полза, правейки ценни от маркетинг гледна точка за нашите клиенти. На второ място - да говорим за digital по човешки начин - разбираемо за нашите клиенти, без да се крием зад сложни думи, платформи, формули и алгоритми - или можеш да обясниш какво и защо го правиш, и да покажеш разбираеми и смислени резултати или не го прави. И на трето място - да направим човешка среда за нашия екип - да се наслаждават на работата, на човешките отношенията с клиентите и в екипа, и да виждат как са успешни, правейки клиентите и останалите успешни.

Някои биха нарекли това мисия и визия. За мен е да правите като екип правилните неща всеки ден.

Една организация добавя стойност за околния свят чрез хората и процесите в нея. А процесите са това, което правят хората - не какво някой някъде е разписал или е казал да се прави. Затова винаги екипът избира следващите членове на екипа, те дават конкретна обратна връзка, въвеждат новите членове на екипа. В момента на 33 месец от създаването на агенцията сме 29 души и добавянето на нови членове на екипа е наистина лесно и приятно.

Предполагам ще ви изненадам с отговора ми за баланса, за който питате - в работата и в личния живот. Балансът е свързан с отговорността, някои даже го наричат extreme ownership. Ако сме напълно отговорни към клиентите, към екипа, към близките ни, към нас - то тогава ежедневно търсим, и най-вече намираме, как да правим все по-правилните неща. Всеки ден.

Какво би казал на тези, които се колебаят да регистрират или не своя проект за участие в Сайт на годината?

Че ако искат да получат признание за страхотния си сайт, блог, мобилно приложение - това е мястото. Ако искат да получат конкретни коментари от експерти с разнообразен опит - маркетинг и технологичен - пак това е мястото.

Ако са преценили предварително, че нямат шанс, или не си заслужава - нека моят Call to Action към тях е “проверете подадените вече кандидатури, и имате време до 10 септември да решите дали ще участвате”. Отивайки на сайта ще видите много добри примери, ще прецените вие къде сте спрямо тях, и ще решите дали това е вашият конкурс.

За кое ще си най-критичен при оценяването?

Наскоро казах, че такова нещо като “дигитален маркетинг” само по себе си няма (или не е смислен - онлайн магазин “me too” или еднократна кампания във Facebook - не работят). Вече говорим за маркетинг в дигиталната ера. Което е тази страхотна част на маркетинга, която е запалила много хора да са в нашия сектор (в това число и мен) - маркетингът е организацията, погледната изцяло от гледна точка на потребителя. Това означава пазари, таргет потребители, стойностно предложение - което са причините и начинът, по който потребителите извличат реална стойност от продуктите и услугите на дадена компания.  А именно начинът в дигиталната ера е все по-ключов - на всеки клик или натискане с пръст потребителите “изживяват” този начин.

В момента потребителите са маркетинг “гурута” без да го осъзнават - за по-малко от 2 минути на даден сайт те са анализирали, осмислили и преценили бизнес модела на компанията - потребители, стойност, канали, източници на приходи, ключови дейности, ключови активи, партньори и т.н. За няколко минути те вече са разучили, в мащаба, в който желаят - кои са потребителите, има ли нещо специално за клиентите, условия на поддръжка, има ли промоции, кои са партньорите, кой поема разходите по доставка, коя е спедиторската фирма, има ли склад, къде са магазините, …

От друга страна потребителите имат вече много наложен модел на поведение в дигитална среда.

Така че в едно изречение - при оценяването ще търся интуитивност при даване на реална стойност за потребителите, с което да се постигат реални маркетинг цели на компанията или организацията.

Пожеланието ти към останалите 51 експерта в журито?

Да бъдат #ЗаПример - светът не се променя от мнението ни, а от примера, който даваме с действията си. Сега имат страхотната възможност да покажат, че в нашата индустрия няма лобита, “олигопол”, а професионалисти, които знаят кое добавя стойност. Срещите на журито ми показват, че независимо дали сме конкуренти, партньори или просто познати - всички искаме да отличим добрите неща, и да даваме повече и повече стойност,

Второто, което бих пожелал на останалите експерти в журито, като обещавам да съм #ЗаПример, е да създават колкото може повече публично съдържание и да посочват - кое е “яко”, как е измислено и с какви цели, какви конкретни резултати е постигнало. Така повече хора ще знаят какво търсят като услуга и краен резултат, как да преценяват какво получават и ще да препоръчват правилните, реално работещите, неща.