21.10.2024
Борис Луканов е завършил „История“. Работил е като журналист около 10 години, след това е работил в сферата на ПР-а, а сега и в тази на маркетинга. Тази година той отново ще бъде част от екипа на журито в конкурса, в сегмент "Маркетинг".
Какви са впечатленията Ви от участниците от предходни години? И с какво ново очаквате да Ви изненада тазгодишното издание?
В последните години нивото на участниците в конкурса наистина върви нагоре и на мен като член на журито, като че ли ми става все по-трудно да отлича най-добрите, поради сходното ниво на професионална изработка, която имат повечето от номинираните уебсайтове. Бих се изненадал, ако тази година попадна на “WOW”номинации, които наистина са нива над останалите…
Какви са основните предизвикателства, с които се сблъскват уебсайтовете днес?
Както казах, като че ли нивото на повечето уебсайтове в конкурса започва да се изравнява. Разбира се, това не е някаква изолирана тенденция в България. Мнението ми е, че в последните няколко години се достигна до определени стандарти и добри практики в изработката на уеб проекти, и в техническо, и във визуално, и в маркетинг отношение, които като че ли няма накъде да се развиват повече, поне в близко бъдеще. И професионалистите, и у нас, и по света, все повече се съобразяват и спазват тези правила и стандарти. Някои по-успешно, други – по-малко.
А това води до ситуацията, че действително, вече са рядкост уебсайтовете, които наистина ни изненадват, в смисъла от предния въпрос.
Какви препоръки бихте дали на участниците в Сайт на годината 2024? Има ли нови тенденции или технологии, които са ви впечатлили през последните години?
Както съм казвал и преди, като член на журито в раздел „Маркетинг“, за мен специално, най-важното за всеки уеб проект е да КОМУНИКИРА с аудиторията, към която е насочен, с всеки свой елемент – от стратегията в основата на създаването му до дизайн, структура, съдържание, технологии и не на последно място, креативността при позиционирането му като онлайн присъствие.
Тенденциите се променят, те се основно в посока дизайн, визия, шрифт и т.н.…Разбира се има развитие и в техническите стандарти…Но най-важното си остава – уеб сайтът е бизнес инструмент, той не е някаква абстрактна форма на интернет изкуство. А за да изпълнява функциите си на бизнес инструмент, освен да комуникира, трябва да има ясна структура, лесна навигация, бързо зареждане и топ ниво на usability. Всичко останало идва после.
Кое е най-ценното за Вас самия в участието Ви като жури в Сайт на годината?
Определено ме обогатява, за мен е важно да съм в час със съвременните тенденции в уеб маркетинга у нас. Освен това ми дава удоволствието от съпричастността, да бъда част от едно общество, което допринася много за издигането на нивото и определя насоките в развитието на дигиталния бизнес в България.
Какво Ви вдъхновява? Бихте ли посочили книга, блог, сайт, подкаст, който да вдъхнови и участниците в Конкурса?
Навремето Дрейтън Бърд беше казал, ако се занимаваш с маркетинг и четеш книги и медии само за маркетинг, бог да ти е на помощ ????
Да, познаването на маркетинга, на съвременните уеб технологии и актуалните дигитални тенденции е важно, за да създадеш качествен сайт, в основата е техническата част. Но от там нататък, е нужна креативност, по-дълбоко разбиране на света и хората около нас, културата, изкуството, психологията…А креативността не се ражда от нищото, тя има нужда да стъпи на много по-солидна основа, каквато ограничения чисто технически мироглед не може да даде…